Khamis, 12 Mac 2009

USIA LIPAT GANDA DAKWAH KEMBANG SYIAR ISLAM DI KALANGAN SAUDARA BARU




KOTA KINABALU 10 Mac - Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) akan melipat gandakan gerakan dakwahnya di negeri ini dalam usaha mengembangkan syiar Islam di kalangan saudara-saudara baru.

Yang Dipertuanya, Tun Sakaran Dandai (gambar)berkata, gerakan dakwah yang dijalankan oleh pertubuhan itu pada tahun 1969 hingga 1976 telah melahirkan kira-kira 50,000 saudara baru di Sabah.

''Jumlah tersebut semakin bertambah hingga ke hari ini. Kita beruntung kerana dibantu oleh institusi Islam dan badan-badan dakwah yang lain di negeri ini," katanya pada majlis makan malam meraikan peserta seminar Serantau Perkembangan Islam Borneo di sini semalam.

Hadir sama pada majlis itu ialah Pengarah Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Sabah, Prof. Madya Dr. Worran Kabul; Pengarah Seminar Serantau Perkembangan Islam, Yunus Abd. Samed dan Setiausaha Agung USIA, Datuk Abdullah Hussin.

Seminar sehari itu disertai lebih 100 peserta tempatan dan luar negara iaitu Indonesia dan Brunei Darussalam.

Sakaran berkata, pertubuhan tersebut akan terus memainkan peranannya sebagai badan dakwah yang terunggul di negeri ini ke arah memperkasakan gerakan dakwah seiring dengan cabaran dan keperluan semasa.

''Dakwah seharusnya dilaksanakan dengan ikhlas dan sistematik supaya ia kekal lestari dan relevan setiap masa," katanya.

Beliau menambah, ledakan kemajuan teknologi maklumat juga harus digunakan oleh golongan pendakwah Islam ke seluruh dunia sebagai pendekatan terbaik dalam gerakan dakwah yang mereka jalankan.

''Para pendakwah tidak seharusnya terikat dengan satu pendekatan sahaja. Mereka harus mempelbagaikan kaedah dan pendekatan yang sesuai dan ia perlu dilakukan dalam perancangan organisasi yang erat dan mantap," ujarnya.

Mengenai seminar tersebut, Sakaran berkata, ia merupakan medan terbaik untuk melebarkan pengetahuan, pemahaman dan pengalaman pendakwah Islam untuk dikongsi bersama oleh seluruh umat Islam di rantau ini.

''Hasil perbincangan melalui seminar ini diharap dapat dikongsi bersama demi kebaikan dan kemajuan masyarakat Islam secara keseluruhannya," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan