Isnin, 13 April 2009

USIA AGIHKAN BANTUAN BIBIT GAHARU KEPADA AHLI







MEMBAKUT: Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) turut membantu ahli-ahli pertubuhan tersebut bagi melibatkan diri mereka dalam industri tanaman pokok gaharu di negeri ini.

Setiausaha Agungnya Datuk Haji Abdullah Hussin berkata, bagi tujuan tersebut, pertubuhan tersebut turut mengagih-agihkan bantuan bibit pokok gaharu kepada setiap ahli yang berminat untuk menceburi industri tanaman pokok gaharu .

“ Industri tanaman pokok gaharu di negeri ini mempunyai prospek jangka panjang terutamanya untuk meningkatkan ekonomi ,justeru itu (USIA) turut memberikan galakan dari segi bantuan bibit dan khidmat nasihat kepada ahli-ahlinya yang berminat menceburi industri ini” katanya ketika ditemui di majlis pengaihan bibit-bibit pokok gaharu di di dua buah bahagian (USIA) iaitu bahagian Papar dan Membakut pagi kemarin.

Di daerah Papar sahaja sejumlah 1,200 pokok bibit pokok gaharu di agih-agihkan sementara di daerah Membakut sebanyak 1,400 pokok bibit gaharu diserahkan kepada ahli-ahli (USIA) di bahagian itu dimana setiap ahli menerima sebanyak dua pokok bibit gaharu.

Menurut Abdullah bantuan bibit pokok gaharu kepada ahli-ahli pertubuhan tersebut merupakan program jangka panjang bagi membantu ahli-ahli (USIA) meningkatkan taraf siso ekonomi mereka dimana idustri serta permintaan pelbagai prodak yang dihasilkan dari pokok gaharu begitu berponetasi untuk dimajukan.

“industri gaharu mempunyai potensi pasaran yang luas dan permintaannya amat tinggi dan jika diusahakan secara komersial ianya boleh memberi keuntungan lumayan” katanya

Abdullah menambah bukan sahaja bantuan dari segi bibit pokok gaharu, pertubuhan tersebut juga melalui kerjasama dengan Agensi Nuklear Malaysia (ANM) akan membantu ahli-ahli (USIA) dari segi kepakaran dan teknologi bagi menghasilkan pokok gaharu yang diklonkan dan berkualiti tinggi OLEH: JBW

Tiada ulasan:

Catat Ulasan