Khamis, 10 Disember 2009

SAKARAN AJAK AMT USIA BERGERAK DALAM SATU PASUKAN






MESRA...Sakaran bersalaman dengan sebahagian dari Ahli Majlis Tertinggi (USIA) yang terpilih sejurus tiba untuk mempengerusikan mesyuarat tersebut

KOTA KINABALU: Yang Dipertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran Dandai, mengajak barisan Ahli Majlis Tertinggi pertubuhan tersebut agar dapat membudayakan konsep berkerja berpasukan bagi mempastikan matalamat memperkasakan perjuangan (USIA) dapat dicapai.


Katanya, selaras dengan ajaran Islam ,konsep bermesyuarah dalam membuat sebarang perancangan dan perlaksanaan segala program yang dirancang perlu diamalkan agar ianya memberikan impak yang bermakna terutamanya dalam mengembangkan syiar Islam di negeri ini.


“ Saya yakin dengan adanya gabungan barisan ahli majlis tertinggi yang terdiri dari pelbagai latar belakang serta pengalaman yang sediada pertubuhan ini mampu bergerak lebih jauh ke hadapan bukan sahaja dalam memperkasakan program dakwah namun bidang-bidang lain seperti ekonomi dan pendidikan yang juga turut menjadi tumpuan kita” katanya ketika ditemui selepas mempengerusikan mesyuarat khas Ahli Majlis Tertinggi pertubuhan tersebut di Ibu Pejabat (USIA) pagi kemarin.


Pada mesyuarat tersebut Sakaranturut mengumukan perlantikan tiga Naib Yang Dipertua (USIA) yang terdiri dari Menteri Di Jabatan Ketua Menteri Datuk Nasir Tun Sakaran ,Datuk Haji Matussin Ag.Damit dan seorang muka baru Datuk Pg.Abd.Rahman DSP Pg Digadong Galpam.


Sementara itu Datuk Haji Abdullah Hussin (gambar ) dikekalkan menjawat jawatan Setiausaha,Agung dan bagi Jawatan Penolong Setiausaha Agung ianya masih belum di isi sehingga mesyuarat penuh Ahli Majlis Tertinggi (USIA) akan datang.


Bagi jawatan Bendahari Agung Wakil Rakyat Kawasan Bongawan Datuk Karim Haji Bujang dilantik untuk megisi jawatan tersebut mengantikan jawatan yang sebelum ini disandang oleh Haji Ariffin Sani.


Jawatan Ketua Penerangan pula kekal disandang oleh Haji Salsidu Haji Ibrahim apabila beliau dilantik semula mengisi jawatan tersebut untuk sesi 2009 -2012


Sakaran juga pada mesyuarat tersebut turut mengumumkan perlantikan lima belas orang Ahli Majlis Tertinggi yang dilantik terdiri dari muka lama dan muka baru. Mereka terdiri dari Wakil Rakyat Kawang Datuk Haji Ghulam Haidar,Khan Wakil Rakyat Gum Gum Datuk Haji Zakaria Edris, Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Haji Sairin Karnon, Pembantu Menteri Kewangan Datuk Tawfiq Abu Bakara Titingan,Wakil Rakyat Bangi Mijol Unaini, Datuk Abd.Ghani Yassin , Haji Martin Pandin, Puan Nirsuhana Abdullah, Sadi Haji Nasah dan Dr. Haji Minggu Haji Jumaan.


Turut dilantik bagi jawatan majlis tertinggi (USIA) seorang pemimpin muda Exco Pemuda Umno Malaysia yang juga Ketua Pemuda Umno Tenom Jawawi Haji Jaafar,( gambar ) Ag.Hashim Awang Damit Haji Suhaili Haji Harun, Ustaz Haji Rukmana Anshar dan Sarif Saidi @Sarif Bin Sarif Alawi.


Dalam pada itu Sakaran juga turut mengumukan penstrukuturan semula jawatankuasa Kerja di Peringkat (USIA) Pusat antaranya Jawatankuasa Pembangunan dan Penguruan Aset,Jawatankuasa Keahliandan Penyelaras Bahagian-Bahagian ,Jawatan Pendidikan dan Pengajian Tinggi ,Jawatankuasa dakwah dan Jawatankuasa Profesional dan Ngo Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan